Whatsapp Image 2025 11 06 At 13.58.54

Positief geluid vanuit het Ship Finance Pavilion

6 november 2025

In hal 5 vind je het Ship Finance Pavilion. Hier kun je de hele week terecht voor vragen en informatie over financiering.

Vandaag, donderdag, was er een sessie over Financiering en Circulariteit. Na een opening waarin Sylvia Boer (Maritime Sisters) en Rosanne van Houwelingen (Maritime & Offshore NL) meer informatie gaven over circulariteit in de maritieme sector, kregen de aanwezigen informatie over de staat van de Nederlandse shortsea vloot. De focus werd gelegd op deze huidige vloot ten opzichte van de beschikbare werfcapaciteit. Lodewijk Wisse (KVNR) illustreerde dit aan de hand van cijfers. Hij stond met name stil bij de bouwplaats en het land van herkomst van de rederij van deze schepen.

Een oceaan aan kansen

In diezelfde lijn stond Lennaert Rolloos (Maritime & Offshore NL) stil bij de impact die de werfcapaciteit hierop heeft. Hij begon met een positief punt: de bouw van Nederlandse schepen in Nederlandse dokken zit in de lift. En er is potentie. Er zijn dokken en kades die nog gebruikt kunnen worden voor meer schepen van Nederlandse bodem. Deze capaciteit is echter niet voldoende om aan de volledige vraag te voldoen. Deze positieve noot was een mooie opening voor de eerste stelling: Schepen ouder dan 20 jaar kunnen niet gefinancierd worden.

Want zoals Sylvia aan het begin van de sessie samenvatte: “We zien een oceaan aan kansen, circulaire kansen”. Maar welke zijn er dan? Dat werd besproken in de tweede helft van de sessie. Hoe zorgen we ervoor dat financiering, technologie en marktpotentie op één lijn komen?

In de ruimte, die te klein bleek voor het aantal geïnteresseerden, werd enthousiast meegedaan met de discussies. Uit de reacties van de verschillende financiers, werven en reders bleek dat eigenlijk alle vragen meerdere uitgangspunten hebben. Er is echter wel één eenduidige conclusie: als we als maritieme sector willen verduurzamen én het vlootvernieuwingsvraagstuk willen aanpakken, is retrofitten een belangrijk deel van de oplossing.

Een mooie aansluiting op stelling 2: Retrofits zijn nodig om de klimaatdoelen te halen […]. Als banken retrofits niet financieren, dan is er te weinig geld beschikbaar om ook de nieuwbouw te doen. De algemene mening: we willen verder, we willen groener en we willen retrofitten.

De sessie als gespreksopener

Het effect van deze sessie op het Ship Finance Pavilion is vandaag direct duidelijk. Het draagt bij aan het openen van het gesprek. Een gesprek dat hoognodig is om verder te komen. Ook na de sessie gingen de gesprekken en discussies door en werden er contactgegevens uitgewisseld.   

Onder het publiek in het Ship Finance Pavilion bevonden zich niet alleen werven, toeleveranciers, banken en financiers. Ook demissionair minister Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) nam plaats in de zaal. Tijdens het korte introductierondje gaf hij aan dat hij hoopte veel te leren. Een mooi teken dat de minister zowel circulariteit als de scheepsbouw en scheepvaart belangrijk vindt en zich inzet om hierin beter onderlegd te worden. “We hebben als IenW net de industriebrief gepubliceerd waar de maritieme industrie goed is geborgd.” Ook gaf hij nog een oproep: “Probeer als sector treintjes te vormen, samen kom je verder”.

 

--

Wil je meer weten over circulariteit, financiering of de combinatie van de twee? Neem dan contact op met Rosanne van Houwelingen (houwelingen@maritimeoffshore.nl) of Lennaert Rolloos (rolloos@maritimeoffshore.nl).

Het Ship Finance Pavilion is een samenwerking van Maritime & Offshore NL, KVNR en Rotterdam Ahoy.